måndag 23 januari 2012

Studie & kursverksamhet!

Det har jag ägnat dagen åt idag! I Köping på Hotel Scheele har jag och ca 30 andra personer, de flesta med studieorganisatörs uppdrag fiffilurat på hur man ska bli ännu bättre på att skicka folk på facklig kurs och vad det finns för möjligheter och hinder med det. Jag tycker att det är jätteviktigt med lärande. Med tanke på hur många som har läs och skrivsvårigheter är det också viktigt att få med dem! Att lära sig nya saker är inte alltid en dans på rosor, det kan rent av vara ett riktigt ångestframkallande helvete.För mig som har otroligt lätt att lära mig nya saker och tyckte skolan var det roligaste som fanns fick jag mig en väldigt bra eftertanke av den danske filosofen Sören Kierkegaard idag. Den kan jag genast ta till mig och tänka på när jag själv har nån typ av kviltkurs. Den löd:
Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne, där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst, förstå  det han förstår.
Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror detta på att jag är fåfäng och högmodig, och egentligen vill bli beundrad av den andre, istället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå, att detta med att hjälpa, inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta, så kan jag inte heller hjälpa någon.
Den karamellen kan man suga på länge och fiffilura på hur man själv blir bemött på kurs.....Många jävligt dåliga kursledare finns det! Men hellre en dålig kursledare än ingen alls så man åtminstone lär sig lite,lite grann. För hur det än är så ska man äta en elefant är det bättre att göra det i små bitar eller hur?
Nog med fiffilurande för idag, ni kan ju tro att jag är en fara för den mentala hälsan!
//Skylthaxan

8 kommentarer:

  1. Du är go du! Fiffilura på du bara! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Kloka ord från Kirkegaard!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så klok du är som delar med dig av dessa klokord

    SvaraRadera
  4. Så klok du är som delar med dig av dessa klokord

    SvaraRadera
  5. Så klok du är som delar med dig av dessa klokord

    SvaraRadera
  6. Härligt klokt fifflurande!!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera
  7. Så bra ni tänker du och Sören :-) fortsätt med det.

    SvaraRadera
  8. Hihihi, började nästan känna mig vilse i pannkakan. Är jag på rätt sida här med så kloka visdomsord, fniss?! Man kan undra vad du ska bli när du blir stur?

    Kram från LjusneLotta

    SvaraRadera